Barøya

Helemaal verkleumd door de kou zijn we gister in bed gestapt na een hele avond buiten geweest te zijn. Met een extra dekentje op het voeteneind hebben we, tegen onze verwachtingen in, prima geslapen in ons antieke bed.

Rond een uur of acht zijn we wakker en kijken ons eiland rond, het heeft flink gevroren vannacht en het is het windstil, we hebben een blauwe lucht en het zonnetje komt net achter de berg vandaan, tijd voor actie. We kleden ons dik aan en gaan eerst naar buiten voor een rondje foto's maken, het licht is nu mooi en ontbijten kunnen we later ook nog wel.

In de tussentijd hebben we contact met Bjørnar, wij hebben met hem afgesproken dat hij zou laten weten hoe het morgen met de wind gesteld zou zijn en of we nog kunnen blijven of dat we vandaag al weg moeten. Hoe ontzettend balen wij het ook vinden, we hebben zelf al besloten dat we vandaag van het eiland af gaan. Bjørnar bevestigt wat we al dachten.....de wind gooit morgen roet in het eten en ook hem lijkt het beter om vandaag terug te varen. We spreken af dat hij ons vanmiddag om vier uur weer ophaalt.

Na het ontbijt gaan we eerst eens de binnenkant van het huis op de gevoelige plaat vastleggen. Het is echt een ontdekkingsreis, twee verdiepingen en een kelder, met heel veel deurtjes en kamertjes, achter ieder deurtje vind je wel iets bijzonders. In de kelder lijkt het helemaal of de tijd stil gestaan heeft....

We gaan daarna richting boothuis, daar even opruimen van gisteravond. En ineens hoor ik gefluit....huh, waar komt dat nou vandaan? Niet veel later zien we twee honden rennen en zien we iemand met een geweer. Nou, lekker dan, en wij maar denken dat we op een onbewoond eiland zaten! Maar goed dat het geen 30 graden is en wij hier in ons blootje rondlopen. De man heeft ons ook in de gaten en komt de heuvel afgelopen. We maken een praatje, hij is hier net met zijn bootje aangekomen, doet een rondje over het eiland en hoopt een paar fazanten af te kunnen schieten en gaat dan door naar een ander eiland. Maar wat een enthousiaste honden heeft hij bij zich, ze rennen en vliegen het hele eiland over!

We lopen nog een heuveltje op vlakbij het huis; Bjørnar heeft er een route uitgezet met lichtgevend tape. Eigenlijk is het de bedoeling dat je die 's avonds loopt met je hoofdlampje op, maar wij hadden het te druk met het Noorderlicht. Nu dus maar een stukje lopen. Bovenop de heuvel staat een vervallen houten huisje, de Duitsers hadden daar in de Tweede Wereldoorlog een afluisterstation voor onderzeeërs. We genieten uitgebreid van het uitzicht en zitten nog lekker even in de zon voordat we moeten vertrekken.

We zijn inmiddels weer reisklaar en merken dat de wind nu al aan gaat trekken. Net als we met onze spullen richting boothuis willen vertrekken, komt Bjørnar met zijn hond Arak ons tegemoet. Hij inspecteert het huis, doet alles weer op slot en we gaan naar zijn boot.
We hijsen ons weer in onze maanpakken en gaan aan boord; de eerste tien minuten is het nu af en toe al aardig hobbelen op zee. We hebben een goede keuze gemaakt door nu te vertrekken.......

We nemen afscheid van Bjørnar en nu komt het volgende obstakel; we moeten nog een slaapplek voor vannacht vinden. Het liefst eentje in de buurt, want in het donker rijden zien we hier niet zitten. Gelukkig is er een hotel op nog geen vijftig meter afstand van waar we geparkeerd staan. Ze hebben nog een kamer vrij; we brengen onze spullen op de kamer en gaan gelijk een hapje eten in het restaurant.

Na het eten pakken we lekker een warme douche, heerlijk, wat was dan dan behelpen zonder stromend water! In de loop van de avond lopen we nog even naar buiten, we hebben nog steeds een heldere lucht, dus wie weet. En jawel hoor, we staan alweer snel te blauwbekken van de kou, maar wat een spektakel weer in de lucht vanavond......

Het weer: afgelopen nacht flink gevroren, overdag zon en ongeveer 2 graden.

Overnachten: Lødingen Brygge Lødingen

Ed en Jolanda

Wat een geweldige dag hebben jullie weer beleefd. Gelukkig had de jager jullie op tijd in de gaten, dat was even schrikken wanneer je denkt het hele eiland voor jullie zelf te hebben, ha, ha. Gelukkig dat de honden niet van jullie schrokken en vrolijk in het rond renden. Jammer dat jullie niet meer de tijd hadden, maar gelukkig hebben jullie alles in een korte tijd vast gelegd. Wat gaaf zo’n oud huis met allerlei leuke santieke spullen, dat doet denken aan lang vervlogen tijden. Er zal heel wat over het eiland te lezen zijn. Een magische sfeer onder de sterren ook aan de wal blijft het mooi met het Noorderlicht. Lekker hoor weer een warme douche als extra luxe en warm jullie bedje in.