Henningsvær

Het is hondenweer geweest vannacht, de regen kletterde tegen het slaapkamerraam en de wind was ook flink aanwezig. Bij het opstaan is het nog niet veel beter; rustig aan doen dan maar, we hebben alle tijd en het weer zou beter gaan worden in de loop van de dag.

Iemand heeft ons een tip gegeven over een mooie kustroute, de Fv815. Aangezien die hier een kilometer of tien vandaan begint en we verder niets speciaals meer op de planning hebben staan, besluiten we om die te gaan rijden. Vrijwel aan het eind van de route, op een ander eiland, ligt Henningsvær, een vissersplaatsje. We denken dat het ook daar aardig toeristisch is, maar we gaan het toch nog een keer proberen....

De route die we rijden is inderdaad prachtig. Het is geen lange route, ongeveer 40 minuten rijden, maar met de nodige stops onderweg voor de mooie uitzichten, zijn we wel een tijdje zoet.

Net na de middag komen we aan in Henningsvær. Ook de weg naar het dorp is er weer eentje voor in de boeken, wat een mooie uitzichten hebben we weer. Het is een smalle weg met de nodige plaatsen waar je elkaar kunt passeren en we vinden het opvallend rustig. Ook op het parkeerterrein is het stil. Nu is het dorp niet zo bekend als Reine of Svolvær, maar toch. Zouden we dan toch nog in een dorpje terecht komen wat niet overspoeld wordt door toeristen?

Eigenlijk komen we maar voor één doel naar dit dorp en dat is het voetbalveld, het meest noordelijk gelegen voetbalveld van de wereld. Het ligt te midden op een rotspartij op een uithoek van het plaatsje, omgeven door heel veel water. Eerst zoeken we op het verkeerde eiland, maar gelukkig is er een brug naar het volgende eiland. En ja hoor, daar ligt het voetbalveld. Er lopen niet veel mensen rond en als we twintig minuten wachten staan we alleen op het veld. De ballenjongens zullen hier vast zwemvesten dragen en het kost de ploeg waarschijnlijk ook een hoop ballen telkens als de bal buiten het veld gespeeld wordt.
Het schijnt dat de club trouwens helemaal geen eerste elftal heeft, alleen de jeugd traint er zo af en toe.

We kijken nog wat rond, nemen een bak koffie met wat lekkers erbij en gaan weer richting de auto.

Op de terugweg doen we nog wat boodschappen, want de komende dagen zullen we geen supermarkt meer zien. We hebben intussen contact gehad met Bjørnar, die ons instructies geeft en ons morgen naar ons nieuwe onderkomen zal brengen.......

Het weer: ongeveer 7 graden, 's morgens heel veel wind en op een buitje na heel de middag droog

Overnachten: Solsiden Brygge Ballstad