Barøy Fyr

Vandaag vertrekken we weer naar een nieuw onderkomen.....en wat voor één!!!

Na het ontbijt is het weer tijd om de koffers in de auto te laden, want we gaan naar Lødingen. We hebben daar om twee uur afgesproken met Bjørnar, bij het benzinestation, dat is het eerste wat we tegenkomen als we Lødingen inrijden, dus dat moet goed komen. We moeten hem even bellen als we er zijn.

We rijden ruim op tijd weg, er zullen onderweg nog wel een aantal stops komen, maar daar zijn we op berekend. Twintig kilometer voor Lødingen komen we nog bij een hele mooie plek, waar we wel even bezig zijn met onze fototoestellen. Daarna volgt er nog een kleine opstopping vanwege wegwerkzaamheden, nou ja, in dit geval waren het meer bermwerkzaamheden, waardoor we uiteindelijk twintig minuten later dan de afgesproken tijd bij de benzinepomp aankomen.

Daar staat Bjørnar al op ons te wachten en hij rijdt ons voor naar Gunnars Fiskelykke, daar kunnen we de auto parkeren en gaan we per boot verder. De komende twee nachten slapen we op Barøya, een onbewoond eiland op een half uur varen van Lødingen. Er staat daar een oud vuurtorenhuisje uit het jaar 1903 waar we onszelf zullen moeten vermaken.

Binnen bij het bedrijf van Gunnar, hij organiseert vis-excursies, worden we eerst in een pak gehesen dat we aan moeten tegen de kou. We lijken ondertussen wel een stelletje Michelin-mannetjes zo dik zijn we aangekleed. En daaroverheen moet nog een reddingsvest, we krijgen dikke handschoenen en een hoofdlampje, want we zullen vanavond geen hand voor ogen zien. En zo waggelen we naar de boot, lekker soepel!

Er is alleen één probleem, zaterdag, de dag dat we hier weer opgehaald worden, geven ze heel veel wind op. En aangezien ze dan niet met ons de zee op willen moeten we een keuze maken; of we gaan morgen al terug naar het vaste land of we moeten een dag langer blijven en pikken ons zondag op, mits het weer dan wel goed is. Pfffff.....hier moeten we even over nadenken......

Als we eenmaal op het eiland zijn, komen we eerst het boothuis tegen. Een grote schuur met van alles en nog wat erin, je kunt het zo gek niet bedenken. Er staan banken buiten, je kan er een vuurtje stoken, er is hout genoeg en de rendiervellen liggen al klaar om je kont lekker warm te houden.

En dan het vuurtorenhuis zelf.....man, man, man, wat een plek! Het is een kruising tussen een museum en urbex. Het wordt primitief in ieder geval, zonder warm water, maar wat een uitzicht krijgen we er voor terug. We krijgen van Bjørnar een rondleiding en hij legt het één en ander uit over wat we wel en niet moeten doen. Vooral de wc's zijn interessant, er zijn er drie; één speciaal voor mannen, één speciaal voor vrouwen, maar daar mag je dan weer niet poepen en één wc waar je alles op mag, maar die ook een speciale behandeling nodig heeft; daar wordt alles verbrand wat je erop doet. Wij noemen hem maar voor het gemak het crematorium......

En dan vertrekt Bjørnar en zijn we helemaal alleen op een eiland van 6 bij 2 kilometer. We installeren ons, zoeken in een van de vele kamers wat beddengoed, bakken de broodjes af in de oven (alweer oud en groen, de oven heb ik het over) en proberen wat hamburgers te bakken, wat wonderbaarlijk goed lukt.

Dan gaan we terug naar het boothuis om daar een fikkie te stoken. We pakken er een rendiervel bij en installeren ons bij het vuur. Boven ons staan honderden sterren aan de heldere hemel, we zien de melkweg zelfs. En dan opeens verschijnt daar het Noorderlicht aan de hemel.....

Het weer: 5 graden, bewolkt en zonnig, 's avonds helder en ijskoud

Overnachten: Barøy Fyr

Ed en Jolanda

Goh wat een prachtig verhaal om stil van te worden, wat avontuurlijk. Jullie zitten nu echt helemaal aan het eind van de wereld op een eilandje, lekker primitief, maar echt helemaal één met de natuur wat een belevenis. Wat een schitterende foto's. Gelukkig kunnen jullie je warm houden en hebben jullie eten genoeg, dus niets om druk over te maken. Alleen maar genieten van de mooie omgeving en de prachtige hemel met sterren en zelfs zien jullie het Noorderlicht, daar komen jullie voor. Wat gaaf dat jullie logeren in een vuurtorenhuis en wat geweldig om daar te logeren, een unieke plek. Gelukkig werkt de oude groene oven, dus iedere dag lekkere versie broodjes. Fijn samen genieten maar de komende dagen en zorg dat jullie op tijd opwarmen gezellig dicht bij het vuur.