Haukland Beach

We worden wakker, kijken naar buiten wat het weer vandaag doet, en zien een blauwe lucht met een zonnetje! En wat doe je op een dag dat de zon schijnt? Juist ja, dan ga je naar het strand. Laten we onszelf dat als doel stellen vandaag.

Na het ontbijt pakken we onze spullen en maken ons op voor een wandeling van ongeveer negen kilometer. We gaan van Haukland Beach naar Uttakleiv lopen en weer terug over dezelfde weg. De wandeling gaat over een oude weg die om de berg heen loopt, tegenwoordig is er een tunnel aangelegd waar de auto's doorheen kunnen rijden. Je kan ook een rondje lopen, maar dan moet je over de berg heen. Dat is niet ons plan voor vandaag; we hebben foto's gezien van het pad wat je dan moet lopen en dat gaat wel heel dicht langs de rand van de berg en is vrij smal. Ook de regen die de afgelopen dagen gevallen is, maakt het lopen er waarschijnlijk niet gemakkelijker op. Dan dezelfde weg maar lekker terug.

Als we aankomen bij Haukland Beach is het nog lekker rustig. We betalen netjes parkeergeld en zoeken het beginpunt. Het is een makkelijke wandeling, we hoeven niet te stijgen en te dalen, alles loopt lekker vlak. Het is heerlijk wandelen zo in het zonnetje en langs de zee. Na de nodige stops onderweg komen we aan in Uttakleiv, een dorp waar maar 22 mensen schijnen te wonen.

Ook hier ligt een strand, één van de mooiste van Noorwegen. We lopen er wat rond, het ligt er zeker fraai bij, maar we verkiezen toch Haukland Beach boven dit strand. Het is wel een vreemde gewaarwording; blauw/groen water (als de zon erop schijnt tenminste), een wit zandstrand, groene bergen en dan ineens daarboven nog een bergtop met sneeuw erop.....

We gaan weer aan de terugweg beginnen. Onderweg is het toch ook wel mooi zo langs de kust. Enorme keien waar de zee genadeloos tegenaan beukt, een fraai uitzicht en een lekker zonnetje (jawel nog steeds), wat wil een mens nog meer. Weer aangekomen op Haukland Beach zoeken we een bankje op en gaan nog lekker van het warme zonnetje genieten nu het nog kan.....

Het weer: Veel zon, vrijwel onbewolkt aan de kust, zo'n 2-7 graden. 's Avonds weer lichte regen.

Overnachten: Solsiden Brygge Ballstad

Ed en Jolanda

Wat een goed idee een heerlijke wandeling langs het strand. Helemaal alleen genietend van de prachtige contrasten qua kleuren op het strand met grillige rotsen, het mooie uitzicht over zee en boven op de berg zelfs wat mooie sneeuw. Fijn dat jullie niet hoeven op te letten waar jullie lopen, zodat jullie alles om jullie heen goed kunnen bekijken en van kunnen genieten. Heel indrukwekkend en fotogeniek. We kijken alweer uit naar jullie volgend avontuur.