Naar Reine en Å

De komende dagen kunnen we rustig aan doen, we blijven vijf nachten in Ballstad, dus we hebben alle tijd om de omgeving hier te verkennen. Na lekker te hebben uitgeslapen, gaan we richting ontbijt. Heel apart hier, we hebben een huisje met een compleet ingerichte keuken en toch zit het ontbijt bij de prijs inbegrepen. Prima hoor, nu hoeven we tenminste zelf geen inkopen daarvoor te doen. Maar ontbijt maken kunnen die Noren als de beste, dat is al verschillende keren gebleken!

We kijken het weer even aan, het is droog op dit moment, en besluiten de auto te pakken en richting Reine en Å te rijden. Maar jullie kunnen het onderhand wel raden.....zodra we de deuren van de auto dichtslaan, begint het weer te regenen. Gelukkig is het niet zo'n grijze soeplucht als gister, nu kunnen we tenminste wat van de omgeving zien. En wat we zien is werkelijk prachtig!
Inmiddels is het alweer wat droger aan het worden en is de eerste fotostop al snel gemaakt. En na een paar honderd meter nog een stop. En vlak daarna nog maar eentje..... Na iedere bocht zien we weer een fenomenaal uitzicht, het houdt maar niet op.

We merken al snel dat we in de buurt van Reine komen, het wordt allemaal wat drukker op de weg.
Reine is een klein vissersplaatsje en schijnt "de mooiste plek ter wereld" te zijn. Het plaatsje is vooral bekend om zijn ligging en rode rorbuer, traditionele vissershutten, die tegenwoordig omgebouwd zijn tot accommodaties voor toeristen.
Toegegeven, het plaatsje zelf ligt er inderdaad mooi bij, maar we zien alleen maar toeristen rondlopen, tot een paar kilometer buiten Reine toe. Tsja, er is ook geen parkeerplaats meer te vinden en de auto's staan onderhand driedubbel langs de kant van de weg. We kunnen ons hier levendig indenken hoe het er hier 's zomers uit moet zien, file rijden op de smalle weggetjes en dan is de drukte waarschijnlijk helemaal niet te overzien. We kijken elkaar aan en komen tot één conclusie: snel wegrijden hier!

Nog een kilometer of tien verder ligt het einde van de wereld, in ons geval van de Lofoten, het plaatsje Å. Hier houdt letterlijk de weg op. Å is het best bewaarde vissersplaatsje van heel Noord Noorwegen, het dateert uit de vroege jaren 1800. We parkeren de auto; er is genoeg plek op deze enorme parkeerplaats, geeft wel aan hoe druk het hier in de zomer is. En ja hoor, het is weer zover, we stappen de auto uit en het begint weer te regenen. Maar we willen het dorp toch wel zien, dus even op onze tanden bijten en doorzetten.

Na een kort stukje lopen komen we in het dorp aan. Het blijkt één groot openluchtmuseum te zijn en het is overspoelt met mensen met rode jassen met neongele capuchons. Wat is hier nou weer aan de hand? Al snel hebben we in de gaten wat er gaande is. In Reine hebben we een boot van de Hurtigruten zien liggen en al die mensen komen met de bus naar hier voor een excursie in Å.
Omdat het nog steeds met bakken uit de hemel komt, besluiten we het plaatselijke café eerst maar in te duiken voor een bak koffie met wat lekkers erbij. Met veel ellebogenwerk vinden we een plekje, ook daar is het Hurtigrutenvolk toegeslagen.
We houden het ook hier snel voor gezien, we maken nog een sanitaire stop en gaan weer richting de auto.

Nu nog even flink boodschappen inslaan voor de komende dagen. Nu zit er hier in de buurt echt een mega grote supermarkt en daar rijden we toch langs op de terugweg, dus hamsteren. Maar ook hier gaat het niet zoals we in gedachten hadden. Grote supermarkt dicht op zondag en er is (in dezelfde supermarkt) een soort klein nood supermarktje open, alleen voor de noodzakelijke dingen. Morgen dan maar een nieuwe poging.......

Het weer: regen met droge periodes, rond de 1-3 graden

Overnachten: Solsiden Brygge Ballstad