Op naar Senja

Vandaag pakken we de koffer weer in, want we gaan op weg naar Senja, het op één na grootste eiland van Noorwegen. We zijn alweer vroeg wakker, ontbijten op het gemak, laaien de auto in en als de tomtom ook zover is, zijn we rond een uur of negen klaar om te vertrekken.

Al snel als we Tromsø uit zijn, begint de bewolking weg te trekken en krijgen we zelfs een zonnetje te zien. We rijden een groene route, dus dat moet mooi worden. En als snel wordt die mooi!! We rijden tussen de bergen door en er ligt zelfs al sneeuw op! We maken de nodige stops waar dat kan, soms zitten we tien minuten in de auto en dan springen we er alweer uit om een foto te maken.

Als we op Senja aankomen, is het eerste stuk een beetje saai, tenminste, dat vinden wij. We willen zo onderhand wel een keertje stoppen, maar er komt maar geen parkeerplaats. Eindelijk hebben we er eentje in het vizier en kunnen we even de benen strekken. We zitten nog geen vijf minuten in de auto en de ene na de andere parkeerplek verschijnt.....en het landschap wordt nu ineens een stuk mooier. Nou, we kregen een beetje de indruk dat Senja tegen zou vallen, maar het overtreft al onze verwachtingen! Alleen ligt er hier nog geen sneeuw op de bergen, maar dat komt waarschijnlijk omdat de temperatuur hier iets hoger is dan de afgelopen dagen in de buurt van Tromsø.

Omdat we nog een beetje vroeg zijn om op ons overnachtingsadres aan te komen, rijden we een stukje om naar de volgende baai naar Tungeneset, een uitzichtpunt waar we de Okshornan oftewel the Devil's Teeth op de gevoelige plaat vastleggen.

Nu op naar onze slaapplek voor de komende drie nachten. We melden ons bij Kråkeslottet (kraaienkasteel) in Bøvær waar wij in de Tårnet (the Tower) zullen moeten zien te overleven. The Tower is een klein onderkomen met grote ramen aan alle kanten, zelfs boven het bed zit een raam, mocht het Noorderlicht nog te zien zijn, hoeven we er ons bed niet voor uit. Vanuit onze woon-/slaapkamer hebben we uitzicht op volle zee en er staat zelfs een vuurtoren op een paar meter afstand. Aan de andere kant hebben we het strand van Bøstranda waar er mooie blauwe golven de kust op rollen. Het huisje is gemaakt met allemaal hout en andere materiaal wat hier uit de buurt komt. Het is weer een uniek onderkomen......

Kråkeslottet is een bijzondere plek, het huis dateert uit 1899 en heeft een visserij verleden. Tegenwoordig komen er regelmatig kunstenaars om inspiratie op te doen en wordt er twee keer per jaar een kultuurfestival gehouden. Wie weet komt de inspiratie bij ons ook nog.......

Het weer: droog met vooral 's morgens zon en tussen de 3 en 7 graden.