Tromsø

Ondanks dat we geen wekker hebben gezet vanmorgen, zijn we alweer vroeg wakker. We hebben het bloedheet onder het dikke dekbed en er staat een raam open, maar dat lijkt niets uit te maken, terwijl het buiten toch best fris is. Even later komen we erachter dat er achter het gordijn nog een kachel aanstaat. Snel uit met dat ding!

Eerst maar ontbijten, we zullen eens kijken wat er allemaal te eten is deze ochtend. En dat is meer dan prima! Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het pakken. Zolang er maar lekker vers brood is, een gebakken eitje (met bacon!), vleeswaren en wat yoghurt, komen wij de dag al een heel eind door.

Rond elf uur gaan we richting Hertz om onze huurauto op te halen, het kantoor zit vijf minuten lopen van het hotel vandaan. Het papierwerk is snel geregeld, we krijgen de sleutel en gaan op zoek naar onze bolide. Het blijkt weer een mooie te zijn......een gloedje nieuwe Ford Kuga met maar 52 kilometer op de teller, automaat, vierwielaandrijving en om nog een beetje aan het milieu te denken is die nog hybride ook. En als kers op de taart hebben we ook nog spijkerbanden; je weet het maar nooit hier wat het weer gaat doen. Tsja, het is weer veel meer dan wat we besteld hebben..............

We gaan gelijk het nuttige met het aangename maar even in de praktijk brengen; we gaan de auto uitproberen en rijden naar een groot winkelcentrum hier tien minuten vandaan. Het rijden hier in Tromsø is ook een aparte ervaring, er ligt een heel netwerk van wegen onder de stad. Nou moet je niet denken dat het één lange tunnel is, maar het zijn verschillende tunnels inclusief rotondes, afslagen en zelf een parkeerplaats. (al hebben we geen idee waar we die laatste kunnen vinden) Hoe handig is het ook als je een tomtom hebt en je komt erachter als je in die tunnels rijdt, je navigatie er over het algemeen mee stopt.....

In het winkelcentrum vinden we ook een mega grote supermarkt waar we gelijk wat boodschappen inslaan voor de komende dagen. Drinken, avondeten en wat te knabbelen.......nou, als je denkt dat de boodschappen in Nederland al duur zijn, moet je hier maar eens gaan shoppen, dan heb je spontaan niks meer te klagen.

's Middags lopen we nog een rondje door Tromsø met het fototoestel, jullie moeten tenslotte ook een beetje meekrijgen wat er hier te zien is. Het centrum is niet zo heel groot en we zien voornamelijk veel toeristenwinkels waar je de meest foute souvenirs kan kopen. Niet zo heel gek trouwens, want er liggen nu ook weer twee flinke cruiseschepen in de haven, die de nodige klandizie opleveren.

De rest van de dag staat er niet veel meer op de planning; we moeten onze koffer weer een beetje re-organiseren en de route voor morgen even bekijken, want dan gaan we naar Senja en daar hebben we een hele bijzondere slaapplek........

Het weer vandaag: bewolkt, een paar druppels regen en een graad of 4.