Ben Nevis

De laatste dag op ons vakantie adres is aangebroken. Het weer is ook niet bepaald bijzonder, het is koud geweest vannacht en hoewel het nu droog is, hebben we wel een saaie, grijze lucht en die hebben we nog niet eerder gehad deze vakantie. Dan komt de vraag van de dag weer om de hoek zetten: wat gaan we doen vandaag?

Allereerst willen we alvast inchecken voor de vlucht terug van morgen. Dit kan pas rond de middag, dus vanmorgen doen we alles op halve kracht, we hebben geen haast. Nadat we ons plekje op de vlucht veilig gesteld hebben, pakken we onze spullen op en gaan richting Fort William.

We willen vandaag de sneeuw van dichterbij zien, dus op naar de Ben Nevis, met zijn 1345 meter de hoogste berg van heel het Verenigd Koninkrijk. Hier hebben we gister sneeuw op zien liggen. Op de berg naast ons huisje lag er vanmorgen ook een beetje sneeuw, maar dat was zo weg. Zal er ĂĽberhaupt nog sneeuw liggen op de top? Misschien is er wel veel meer bij gekomen vannacht? We gaan het zien.

Als we de Ben Nevis in het zicht krijgen als we in de auto zitten, zien we al snel dat er veel meer sneeuw ligt dan gister en ook de omringende bergen hebben witte toppen. We hebben er heel even over gedacht om met de kabelbaan omhoog te gaan op de berg Aonach Mor, de op acht na hoogste berg, maar daar zien we toch vanaf. De kabelbaan brengt je op een hoogte van 650 meter, maar daar staan we toch niet in de sneeuw en we vinden het weer te somber om omhoog te gaan. En daarbij heb je volgens ons nog niet eens een goed uitzicht op de Ben Nevis……..

Dave heeft een wandeling gevonden in de buurt van de Ben Nevis, dus we gaan die maar doen. Vijf kilometer met weinig klimmen, vooral dat laatste klinkt als muziek in mijn oren. We lopen langs een rustig kabbelend riviertje, zien aan de overkant een mega camping waar we een aantal jaar geleden hebben gestaan met de camper en aan de andere kant zien we langs de berg een stelletje mini mensjes lopen; daar gaat dus ook nog een pad. Aangekomen bij het keerpunt in de route, staat er langs het pad een informatiebord. We bekijken het eens goed, maar vanaf dit punt is de Ben Nevis nog niet eens te zien!!
Aangezien de wandeling geen uitzicht heeft, willen we de berg op, maar vanaf het punt waar we nu staan is het een behoorlijke klim. Terug naar het beginpunt, want vanaf daar is het wel mogelijk om langs de berg te gaan lopen. Zo gezegd zo gedaan.

We beginnen aan de tweede wandeling van vandaag en die begint gelijk goed. Het pad, gelukkig is er een pad, gaat vanaf het begin af aan alleen maar omhoog. We hebben het al snel bloedheet en na iedere bocht hopen we een glimp op te vangen van de Ben Nevis, maar na iedere bocht worden we ook weer teleurgesteld……..ook hier komt die niet in beeld.

De conclusie van vandaag……het mooiste uitzicht op de Ben Nevis en de naastgelegen bergen hebben we toch vanaf het strand van Corpach…….

Weer: grijze lucht, geen wind, koud, 7 graden