daas.reismee.nl

De vroege vogel tour

Voor de verandering zetten we de wekker voor vanochtend, waarschijnlijk hebben we dat helemaal niet nodig, maar gewoon voor de zekerheid. We worden namelijk om zes uur bij de receptie verwacht voor de vroege vogel tour.

Gister hadden we al duidelijk gemaakt dat we die wandeling door de jungle vanmiddag om twee uur helemaal niet zagen zitten. ’s Avonds werden we aangesproken door iemand van de receptie, of we in plaats van de jungletrekking misschien een andere tour wilden gaan doen. Nou, dat wilden we wel, dus ze komt snel met een folder aan met allerlei tours die er hier in de buurt te doen zijn. We lezen het foldertje door en besluiten dat we de vroege vogeltour willen gaan doen, een tour van anderhalf uur, wie weet wat we dan allemaal te zien gaan krijgen.

Zo gezegd, zo gedaan, om zes uur staan we paraat bij de receptie, allebei bewapend met ons fototoestel. Er zijn nog zes anderen die met ons meegaan, een groepje van drie Duitsers die hier speciaal naar toe zijn gekomen en niet op het resort verblijven en nog een stel met een kind. Iedereen heeft rugzakken vol spullen bij zich…..wat doen wij verkeerd?

De gids heet ons welkom en we vertrekken. Het plan is om eerst naar de rivier te lopen en mocht er dan nog tijd over zijn, doen we een rondje rond het meer. Hij vraagt ons welke vogels we allemaal willen zien. Nou, een toekan zou mooi zijn, maar de Duitsers zetten gelijk hoog in, die willen groene ara’s zien. Eerlijk gezegd hopen wij dat ook, maar laten we maar rustig aan beginnen.

En rustig aan beginnen doen we zeker, na een kwartier lopen en turen tussen de bomen, hebben we nog niet veel gezien, eigenlijk helemaal niets. Ja, een kolibrie en een huis-tuin-en-keukenvogeltje, maar nog geen bijzonder exemplaar en wat we zien zit allemaal vrij ver weg. De gids geeft nu toch ook wel toe dat er niet veel te zien is en we maken rechtsomkeer richting het meer. Daar zijn normaal gesproken weer andere vogels te zien dan hier in de tuin. Maar ook het rondje rond het meer hebben we zo gelopen zonder dat we vogels hebben gezien.

Inmiddels is het zeven uur en moeten we nog een half uur vol zien te maken. Als ik de gids was, zou ik iedereen meenemen naar het restaurant en daar op een stoel parkeren voor de voederplaatsen. Ten eerste zie je daar veel meer vogels in vijf minuten dan we nu in een uur hebben gezien en ten tweede zitten ze heel erg dichtbij. Maar nee hoor, we lopen nog een rondje door de tuin met als hoogtepunt een specht. Om kwart over zeven geeft de gids het op en lopen we terug naar de receptie. We zijn heel blij dat we hier geen geld aan uitgegeven hebben; we begrijpen heel goed dat de natuur niet te voorspellen is, maar we hadden beter anderhalf uur bij de voederplaats kunnen gaan zitten, dan hadden we tenminste mooie vogels gezien. Hier zijn we nou ook een beetje bang voor als we een Nationaal Park gaan bezoeken, de entree liegt er niet om (meestal rond de 40-50 dollar per persoon) en het schijnt er vaak zo druk te zijn dat de beesten zich ook niet laten zien. We hebben zomaar het vermoeden dat wij al meer dieren in het wild hebben gezien dan iemand die een bezoek brengt aan een Nationaal Park.

’s Middags hangen we nog wat rond op het resort, kijken naar de kaaimannen die hier op vier meter afstand van je in het water liggen. Het kan nog spectaculair worden; er lopen wat kinderen langs de waterkant……..geen idee hoeveel honger die kaaimannen hebben…… We maken ook nog wat foto’s van vogels die op de voederplaats afkomen. Maar eerlijk is eerlijk, gister was er veel meer activiteit!

Nog even een weerupdate……..het is hier ontzettend heet en vochtig. Zonder dat je wat doet, guts het zweet al van je lijf, zelfs al om zes uur ’s ochtends. Vanmiddag werd het bewolkt en kwam er een flink onweer voorbij met de nodige plensbuien, mooi om die lichtflitsen zo rond je heen te zien. Snel naar het huisje (gelukkig hebben ze bij de receptie hele grote paraplu’s te leen) en daar alles zoveel mogelijk open zetten om af te koelen en gelukkig lukt dat aardig……….

P.s. de gemaakte foto’s van vogels van vandaag zijn niet gemaakt tijden de vroege vogeltour!!!

appie

leuke verhalen weer! die kaaimannen zijn ook wel vet daar! stiekum geen duitse kinderen??!!😂